Senzație de sufocare

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Cei care se luptă cu anxietatea au adesea o teamă în mintea lor, care nu va dispărea. O teamă care îi va împiedica să-și gestioneze anxietatea sau să se simtă complet calmi și conștienți chiar și atunci când își pot controla atacurile de anxietate. Această teamă este că anxietatea lor ascunde într-adevăr ceva mai grav. Se tem că medicii le-ar putea ascunde adevăratul diagnostic și că există un pericol ascuns în interiorul corpului lor, ceea ce îi face să simtă aceste simptome fizice.

Nicăieri această frică nu este mai evidentă decât atunci când cineva cu sentimente de anxietate, simte că se sufocă. Senzațiile de sufocare reprezintă o problemă foarte reală pentru cei care au anxietate – mai ales atacurile de anxietate – și pot contribui la acest sentiment prin că pericolul este prezent în orice moment.

Oamenii de știință americani au demonstrat că există o legătură între zonele creierului responsabile pentru senzația de frică și sufocare, iar “scurtcircuitarea” acestei legături cauzează problemele respiratorii ce apar în timpul atacurilor de panică. “Pentru că organismele care respiră oxigen sunt amenințate constant de sufocare, această amenințare a avut o influență covârșitoare în modelarea sistemului defensiv al creierului uman”, spune Stephen Marin, de la Universitatea din Michigan. Cercetătorii speră că această descoperire îi va ajuta să dezvolte un tratament  care să inhibe apariția senzației de sufocare, acționând direct asupra legăturii dintre cele două zone ale creierului.
Reacția normală la frică a organismului este eliberarea unui val de adrenalină în fluxul sangvin, cu scopul de a ne ajuta să facem față unei situații periculoase, întărind musculatura, stimulând cordul și acutizând simțurile.

Sufocarea este cauzată anxietate? Nu există nici o îndoială că unele boli cauzează senzații de sufocare, iar dacă sunteți îngrijorat, ar trebui să discutați cu un medic. Dar senzațiile de sufocare pot fi cauzate de anxietate, în special de anxietatea severă.

Senzația de sufocare și boli

Există absolut unele probleme de sănătate care vă pot determina să vă simțiți ca și cum v-ați sufoca. Boala de reflux gastroesofagian este una dintre cele mai frecvente, adesea ducând la disconfort semnificativ și simptome similare unor tulburări de anxietate. Dar sănătatea nu este adesea cauza senzațiilor de sufocare. Adesea, problema reală este anxietatea, mai ales dacă sunteți predispus la alte simptome comune de anxietate.

Ce cauzează senzația de sufocare?

Sufocarea este unul dintre simptomele de anxietate, și există puține motive medicale pentru a recunoaște de ce apare această sufocare. Hyperventilația nu pare să provoace sufocarea. Anxietatea însăși nu pare să provoace acest lucru. Nu există nimic în neregulă cu gâtul în timpul unui atac de anxietate. În ceea ce privește cauzele fizice, este un un mister. Dar nu există nicio legătură între senzațiile de sufocare și anxietate. Este o problemă care a afectat milioane de suferinzi de anxietate de zeci de ani și continuă să fie unul dintre cele mai stresante și distructive simptome ale unei tulburări de anxietate. Deși nu există nici o schimbare fizică care să provoace acest sentiment de sufocare, există multe motive ca această senzație de “sufocare” să apară:

Hipersensibilitate . Cea mai probabilă explicație pentru senzația de sufocare este hiper-sensibilitatea, care este o problemă foarte frecventă pentru cei care suferă de atacuri de anxietate. Hyper-sensibilitatea este atunci când devii prea sensibil la modul în care simți corpul, astfel încât începi să observați senzațiile fizice pe care cineva fără anxietate nu le va acorda nici o atenție. Când înghiți ceva, va fi o senzație fizică foarte mică de mâncare sau de băutură care va cădea în gât. Fără anxietate, nici măcar nu ați fi observat, dar cu anxietate nu puteți să nu observați și să vă simțiți ca și cum ar fi ceva în neregulă cu capacitatea dumneavoastră de a înghiți.

Instinctul conștient. Înghițirea este, de asemenea, un instinct. Mușchii împing în mod automat hrana și apa când este timpul să înghiți. Înghiți tot timpul pe tot parcursul zilei, fără să realizați, și când beți sau mănânci și decideți să vă înghiți musculatura, faceți-o automat. Atunci când aveți anxietate, mai mult din corpul dumneavoastră devine conștient. Reflexele tale automate devin mai puțin automate. Încercați să forțați reflexul de înghițire și, deoarece reflexul nu este automat, nu se simte că funcționează. Acest lucru poate face să se simtă că sunteți pe punctul de a sufoca, sau să vă facă să nu înghiți cât mai curat ca în mod normal.

Nimic de înghițit. Extremele anxietății vă pot determina să simțiți că trebuie să înghițiți, chiar și atunci când nu ete nevoie. Atunci când încercați să forțați înghițirea când nu este nimic de înghițit, mai ales când este combinată cu înghițirea devenind mai conștientă, se poate simți ocazional ca și cum reflexul de înghițire nu va funcționa și vă va face să vă sufocați.

Reacție ușoară de sufocare. Ai luat vreodată o pilulă și ai simțit că nu s-ar fi dus până la capătul gâtului tău? Această experiență se poate simți ca și cum te-ai sufoca sau ești pe cale să te sufoci, când realitatea este inofensivă. Cei care suferă de anxietate pot prezenta saliva excesivă sau (așa cum am menționat mai sus) pot pur și simplu să nu fie în stare să înghită așa cum se întâmplă automat, deoarece acordă prea multă atenție modului în care simte gâtul, determinând reflexul lor înghițitor să fie mai conștient. Când acestea apar, mâncarea se simte ca și cum nu ar fi fost înghițită, dar a trecut deja în tubul de înghițire și este pur și simplu prinsă ușor, provocând acest sentiment de sufocare.

Senzatii psihosomatice. În cele din urmă, este posibil ca ceva din anxietate pur și simplu să facă gâtul să simtă că există ceva în interiorul său, ceea ce poate face să se simtă ca și cum sunteți pe cale să vă sufocați.  În general nimic nu este de fapt prezent și din punct de vedere medical nu ar trebui să existe nimic care să provoace această senzație, dar în perioadele de anxietate intensă când corpul este plin de stres, sunt posibile senzații ciudate.

Evident, sufocarea poate fi periculoasă. Dar, atunci când pur și simplu aveți o senzație de sufocare provocată de anxietate, este aproape în întregime inofensivă. Este întotdeauna o idee bună să încetați să încercați să înghițiți alimente dacă sunteți în mijlocul unui atac de anxietate, dar dacă este pur și simplu o senzație atunci ea este complet lipsită de sens și deloc periculoasă. 

Sentimentul că ceva este greșit. Este important să vă amintiți că unul dintre principalele simptome ale unui atac de panică – ceva care afectează milioane de americani și milioane de oameni pe glob – este un sentiment de doom, ca și cum ceva este teribil de greșit. Astfel, în timpul unui atac de panică, puteți începe să vă faceți griji cu privire la abilitatea dumneavoastră de a înghiți în momentul în care începe panica și, dacă aveți orice dificultate ea se va traduce prin teama că sunteți pe punctul de a vă sufoca. Toate aceste reacții sunt naturale și sunt pur și simplu rezultatul tulburării de anxietate.

Cum poți anihila senzația de sufocare?

Problema de înghițire este o problemă care este greu de  controlat  în acest moment, deoarece în mod normal, trebuie să vă gândiți mai puțin la acțiune. Trebuie să devină din nou un proces automat și, din păcate, încercarea de a “vindeca” sentimentul de sufocare va face doar să vă gândiți la acțiune mai mult. Puteți să vă ajutați prin simpla respirație. Amintiți-vă, dacă v-ați sufoca de fapt, respirația ar fi imposibilă. Pur și simplu nu puteți respira dacă ceva este prins în gât, deci actul de respirație ar trebui să vă dovedească că nu vă sufocați și încercați să vă relaxați. Nu vă îngrijorați prea mult dacă vă aflați în dificultate de a înghiți. Asta e natural când dai atât de multă atenție la senzațiile din gât.

Dacă puteți bea mici înghițituri de apă, atunci te-ai putea ajuta puțin. Dacă ar fi fost prins ceva în gât, nu ai putea să bei apă. Dacă ceva este prins în esofag, apa o va împinge în jos. Dacă simți încă senzația de sufocare, ar trebui să fie un indicator clar că nimic nu este cu adevărat în gât. De asemenea, ar trebui să încerci să își distragi atenția. Aceasta este cheia creierului tău recâștigând controlul asupra mecanismului tău de înghițire. Cu cât te gândești mai puțin la înghițire, cu atât corpul tău va începe să înghită în mod normal. Orice poate fi o distragere a atenției: cititul, privitul la tv sau vorbitul cu o prietenă.

Nu este posibil să vă spuneți să nu vă gândiți la ceva. Pentru a face acest lucru, va trebui să vă amintiți mereu la ce să nu gândiți și vă veți gândi mai mult. Dar vă puteți distrage atenția, astfel încât să nu aveți ocazia să vă gândiți la înghițire atât de mult, deoarece acordați prea multă atenție altor lucruri. Acordați-vă o distragere sănătoasă pentru a a-ți lua gândul de la reflexul de înghițire, iar senzațiile de sufocare ar trebui să revină la normal. Cu toate acestea, situația este doar temporară. Dacă aveți atacuri de anxietate, veți avea în continuare senzații de sufocare. Trebuie să învățați cum să vă opriți atacurile de panică și anxietate dacă doriți să opriți acest sentiment de sufocare.

Ar trebui întotdeauna să discuți despre aceste probleme cu un medic. Chiar dacă anxietatea poate fi cauza senzației de sufocare, sfaturile unui medic pot ajuta la controlarea unei părți din  anxietatea ta înainte de a începe tratamentul. Cu toate acestea, asigurați-vă că veți începe un tratament. Ați putea începe să discutați și cu un psiholog.

 

Sursă foto: Medical News Today

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *